Woocommerce

Aanbevolen Plugins door FlowOnline

Om een goede stroom aan data te krijgen maken we gebruik van de Enhanced Ecommerce gegevens in Google Analytics en Tagmanager. Hiervoor zijn er diverse analytics plugins in omloop die dat kunnen.

Voor het aanmaken van een goede productfeed zijn er ook legio plugins beschikbaar. Ons advies is om eerst één van de gratis plugins te proberen. Vaak zijn deze ruim voldoende. Bij een keuze welke plugin je wilt gebruiken is het belangrijk eerst te bepalen welke gegevens je eigenlijk wilt versturen vanuit je websshop ( Categorien, prijzen, eigenschappen of bijzondere kenmerken). Zorg er in ieder geval voor dat je de volgende gegevens zeker meestuurt met de productfeed:

  • Titel
  • Omschrijving
  • Prijs
  • Aanbiedingsprijs
  • Merk
  • EAN code

De velden Merk en EAN zitten niet standaard in Woocommerce maar kun je eenvoudig zelf aanmaken via Custom producteigenschappen. Hiervoor zijn ook wel weer plugins voor te vinden maar daar ga ik hier niet verder op in.

Wanneer je extra selectiecriteria mee wilt sturen, zorg dan dat je hiervoor ook een Custom producteigenschap aanmaakt zodat je deze als extra veld toe kan voegen aan je productfeed. Google biedt ruimte voor 5 custom fields.

Aanbevolen plugins

Hoewel wij geen verantwoording kunnen nemen voor het wel of niet goed functioneren van plugins van derden kunnen we wel zeggen waar we goede ervaringen mee hebben. Het kan natuurlijk altijd zijn dat jouw WordPressconfiguratie om één of andere reden niet samengaat met sommige plugins. Bij twijfel overleg dan altijd met je webbouwer. Wij hebben in ieder geval goede ervaringen met onderstaande (gratis) plugins en willen die graag met je delen.

Enhanced E-Commerce for Woocommerce store ( van: Tatvic)

Je kunt in deze plugin je Analyticscode handmatig ingeven maar we raden aan om de functie “Sign in with Google” te gebruiken en hiermee naar je Analytics account en juiste property te navigeren.

Google Tag Manager ( van Justin Rains )

Deze plugin behoeft eigenlijk maar 1 instelling. Namelijk de tagmanager code. Vul deze in door naar de plugin te navigeren in het Worpress menu onder instellingen.

Facebook for Woocommerce ( door facebook )

Let op. Voor je deze plugin gaat installeren moet je eerst een facebookpixel hebben aangemaakt in Facebook. Installeer je deze plugin en dan wil deze je gelijk verbinden met je facebook. Beheer je meerdere Facebookpagina’s let dan heel goed op dat je de juiste pagina selecteert want de plugin wil meteen een facebookcatalogus aanmaken en je pixel koppelen. Het is een goed idee om de koppeling met Facebook aan ons over te laten en niet zelf te doen.

Product Feed Pro for Woocommerce. (van Adtribes ).

Nadat je deze geïnstalleerd te hebben moet je nog je Field Mapping configureren. De meeste velden zijn al goed ingevuld maar je moet de velden MERK (brand) en EAN ( gtin ) aan elkaar koppelen. Heb je zelf nog meer aangepaste velden aangemaakt die je wilt gebruiken? voeg die dan toe via field mapping.

Daarna moet je nog je categorieën koppelen aan de Google categorieën. Dit is een lastig klusje want je kunt kiezen uit heel veel categoriën.

Let op. Als Google spreekt over Categorieën dan bedoelen ze hun eigen categorieën. De categorieën uit jouw winkel heten bij Google “producttypes”.

Geen plugins gebruiken?

Wil je zo min mogelijk plugins gebruiken om wat voor reden dan ook dan kun je de Tagmananagercode ook direct aan het script van je <head> en <body> van je website toevoegen en kunnen we daarna de facebookpixel weer toevoegen aan de tagmanager. dat scheelt dan 2 plugins. Maar laat de installatie van de tagmanagercode wel over aan je webbouwer en probeer dit liever niet zelf.