Webshop Marketing

Marketing is een belangrijk onderdeel van je webshop. Dit is niet iets wat je eenmalig instelt. Maar is iets wat voortdurend veranderd. Om het beste uit je marketing te halen zul je je marketing continu aandacht moeten geven. Online marketing is een breed begrip en daarom hebben we een hier kort overzicht van alles wat met webshop marketing te maken heeft.

Zoekmachine optimalisatie – SEO

Een van de belangrijkste punten van webwinkel marketing. Zoekmachine optimalisatie. Het wil niets meer zeggen dan het optimaliseren van je webwinkel én pagina’s voor zoekmachines. Als je SEO goed doet is het een van de best converterende punten.

SEO kunnen we onderverdelen in grofweg 3 onderdelen: Linkbuilding, techniek en content. Ieder onderdeel heeft weer subcategorieën die nog dieper op de materie ingaan. Als het heel kort moeten samenvatten, hangt of staat alles met een goed zoektermen onderzoek. Eventuele SEO tools kunnen je natuurlijk hierbij helpen.

Conversie optimalisatie

Ook een ontzettend belangrijk onderdeel in je webshop marketing is conversie optimalisatie, ook wel CRO ( Conversie Ratio Optimalisatie ) genoemd. Dit het het optimaliseren van de doelen in je webshop. Voor een webshop is dit natuurlijk het aankomen van een product. Je gaat kijken naar het traject dat je klant aflegt in je webshop. Hierbij kun je bijvoorbeeld zien op welke pagina je klant je webwinkel verlaat. Mocht er een pagina uitspringen met een hoge verlatingspercentage, dan weet je dat je als eerste naar deze pagina moet gaan kijken wat er aan de hand is. Conversie optimalisatie is vooral kijken naar je bezoekers en testen.

doodle shopping

Zoekmachine adverteren – SEA

Bij zoekmachine adverteren denken de meeste direct aan Google Ads. Echter zijn er nog meer zoekmachines waar je kunt adverteren, denk hierbij aan BING of duckduckgo.Het adverteren bij zoekmachines kost je direct geld, maar als je het goed opzet kun je er ook direct sales uithalen. Meestal gebeurd dit op campagne niveau. Doordat je alles kan meten en kunt koppelen met diverse tools heb je duidelijk inzichtelijk wat je kosten en opbrengsten zijn. Doordat het beheren van je campagnes best een tijdrovende klus kan zijn word SEA ook steeds vaker uitbesteed.

Social media advertising

De meeste social media sites zijn wel bekend: Facebook, twitter, Instagram, Pinterest en Linkedin. Als webwinkel kan het dus lonen om actief deel te nemen op social media, immers je klanten zitten daar ook. Het belangrijkste om te weten voordat je überhaupt ook maar begin met social media begint is: Zit mijn klant hier? Als het antwoord ja is dan kun je dit inplannen in je dagelijkse werkzaamheden. Want als je dit doet dan zal je er bijna dagelijks mee bezig moeten zijn.