Social Media

Wat zijn social media ?

Social media is een verzamelnaam voor alle onlineplatformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maakt. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera en wordt vaak ingezet als marketingmiddel.

De grootste spelers op het gebied van social media zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram en Snapchat. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Wordt social media zakelijk ingezet, dan moet er worden gekeken welk platform het beste bij de organisatie past en welke kanalen het meest interessant zijn. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om content aan te passen aan het soort kanaal dat gebruik wordt. Zo kan Facebook bijvoorbeeld meer gebruikt worden voor informatieve content en kan Instagram daarentegen meer speelser worden ingezet.

Social media wordt niet alleen maar gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie, maar wordt vaak ook gebruikt om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen of om invloed of macht uit te oefenen op anderen.

De meeste social mediakanalen werken met een feed. Dit is gebaseerd op een algoritme. Wanneer een kanaal steeds vaker wordt gebruikt, dan wordt de algoritme in principe getraind. Het kanaal merkt op een gegeven moment wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en share. Daarom is de algoritme voor iedere gebruiker verschillend.

Typen gebruikers

De gebruikers van social media kunnen we verdelen in typen gebruikers: consumeren, bijdragen en creëren.

  • Gebruikers binnen het type ‘consumeren’ zijn het minst actief. Deze gebruikers kijken bijvoorbeeld naar foto’s of video’s zonder te reageren of lezen productervaringen zonder dat de gebruiker zelf informatie bijdraagt of creëert.
  • Gebruikers binnen het type ‘bijdragen’ zijn gebruikers die wel reageren op foto’s en video’s, artikelen of die bijdragen aan een discussie.
  • Gebruikers binnen het type ‘creëren’ zijn actieve producenten van merkgerelateerde informatie, zoals foto’s, video’s, reviews of artikelen.

Communicatiemiddel

Social Media dragen ook bij aan de communicatie naar de buitenwereld. Jouw doelgroep volgt je niet voor niets. Ze hebben interesse in je merk, producten/diensten. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kan de doelgroep op social mediakanalen tegenwoordig ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk ziin social media de plek om het allerlaatste nieuws te delen.