Wat is SEO

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization, vertaald naar het Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie’.
De zoekresultaten van een zoekmachine bestaan uit organische zoekresultaten(SEO) en betaalde zoekresultaten(SEA). SEO is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren en verbeteren van je website voor een betere vindbaarheid in zoekmachines als Google. 

Betekenis SEO

SEO betekent dus je websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond in zoekmachines zoals Google of Bing. Door SEO goed toe te passen op je website, zorg je ervoor dat je goed zichtbaar bent in Google. 

Zoekmachines

Over de hele wereld gebruiken mensen verschillende zoekmachines voor zoekopdrachten. In Nederland zijn er drie zoekmachines die bij de meeste mensen bekend zijn:

  • Google, met een marktaandeel van ongeveer 93% 
  • Bing, van Microsoft, met een marktaandeel van 5%
  • Yahoo en nog een aantal kleinere zoekmachines, met een aandeel van 2%. 

Google is dus veruit de meest bekende en meest gebruikte zoekmachine. Mobiel wordt zelfs 99% van de keren gezocht via Google.
Zoekmachines zorgen ervoor dat wanneer je een zoekopdracht intypt, de meest relevante websites wordt getoond. 

Een zoekmachine moet van alle websites op het internet weten wat er op de websites staat om zo de relevantste opties te kunnen tonen. Dit gebeurt door middel van crawlers. Een crawler is een bot die op je website komt en je pagina’s indexeert. De crawler leest zo waar je pagina over gaat. Het is dus belangrijk dat je pagina’s goed leesbaar zijn voor deze crawlers. Uiteindelijk bepaalt het algoritme welke resultaten het meest relevant zijn voor je zoekopdracht. 

Wat bepaalt je positie?

Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan een goede positie in zoekmachines. Al deze factoren zijn onder te verdelen in 3 categorieën: 

  • De techniek van je website
  • De content van je website
  • De autoriteit die je website/pagina heeft verkregen. 

Techniek

Bij techniek gaat het voornamelijk om de snelheid van de website en de manier waarop informatie is toegevoegd op je website. De crawler moet de informatie kunnen lezen, dus de tekst moet niet zijn weggestopt achter blokken of in afbeeldingen. Bij Google kun je gebruiken van Search Console om te zien of al je pagina’s goed geïndexeerd worden en bij welke zoekopdrachten de pagina’s gevonden worden. 

Snelheid

Snelheid is ook enorm belangrijk bij de indexering van je website. Wanneer je website meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, is de gebruiker al afgeleid en is de kans groot dat hij de website heeft verlaten.

Content

De content van je pagina’s moet aansluiten bij een bepaalde zoekterm. Start met een zoekwoordenonderzoek en bekijk zo per landingspagina op welke zoektermen je bezoekers zullen zoeken in een zoekmachine wanneer ze op jouw pagina terecht willen komen. Deze zoektermen moeten vaker terugkomen in je pagina. Zo moet het keyword in de <H1>, <H2>, URL en content staan. 

Autoriteit website

Wanneer de techniek goed is en de content aansluit op de zoekopdracht kijkt de zoekmachine nog of je ook echt antwoord geeft op de zoekvraag. Hierbij wordt gekeken of jouw pagina genoemd worden op andere relevante websites en wordt je social media gedrag bekeken. Via linkbuilding kun je je indexering dus verbeteren. 

UX-standaarden waaraan een webpagina volgens Google moet voldoen

1. Laadsnelheid

LCP

Google meet hiervoor de LCP (Largest Contentful Paint) dit betreft de laadsnelheid van de belangrijkste pagina’s. Niet van de hele pagina, maar van de belangrijkste content.

Het gaat hier om de ‘zichtbare’ grootte. dus niet de grootte in Mb’s maar echt de visuele aanwezigheid. Een website wordt altijd in delen geladen. De kans is groot dat op een later tijdstip een groter element op de pagina wordt geladen. Dat nieuwe, en vooral, grotere element is dan de LCP. De LCP wordt dus pas vastgesteld als de pagina helemaal geladen is.

Ook als de de tekst van een artikel al geladen is, terwijl de afbeeldingen en video nog niet helemaal binnen zijn dan kan de bezoeker alvast beginnen te lezen en dat is goed. Het grootste element op de pagina telt.

Een goede LCP-meting is 2,5 seconden of sneller. Boven de 4 seconden doe je echt iets fout.

FID

De FID ( First Input Delay ) Geeft aan wanneer een webpagina klaar is voor de eerste interactie. Meestal een klikbare link maar kan ook een video of een download zijn. Binnen 100ms ids goed en langer dan 300ms is echt te langzaam.

CLS

De CLS (Cumulative Layout Shift) is de tijd die er nodig is om alle elementen op hun plaats te krijgen in het juiste formaat. denk hierbij aan advertentieblooken die later ingeladen worden of afbeeldingen die op zich laten wachten waardoor hele speelveld weer verschuift. We kennen allemaal wel zo’n moment dat als je net ergens op wilt klikken er ineens een vervelende advertentie tussen springt. Waardoor je daar terechtkomt. . Google ziet dit als gebruiksonvrindelijk. Een CLS onder de 0.1 wordt als gooed gezien.

Betrouwbaarheid . De EAT-Score

De EAT-score (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) wordt gebruikt om de kwaliteit en betrouwbaarheid van een pagina op te kunnen beoordelen.

Nu bij steeds meer belangrijke gebeurtenissen fake news en betrouwbare informatie is betrouwbaarheid een belangrijk meetpunt geworden. en dit wordt de komende jaren belangrijker dan ooit.

Om hoog te scoren op een bepaalde zoekterm, moet je pagina dus betrouwbaar zijn. de auteur moet gezien worden als een expert.

Tips. Betrouwbaarheid

  1. Gebruik betrouwbare bronnen om je claims te onderbouwen. Link bijvoorbeeld naar webpagina’s van autoriteiten binnen je branche.
  2. Probeer betrouwbare domeinen naar jouw content te laten linken. Een link van een .edu of .gov-domein is doen het echt goed.
  3. Wees duidelijk over wie je bent. Deel je contactgegevens, Deel je Google Mijn Bedrijf-profiel en maak duidelijk welke personen de website gemaakt hebben.