Wat is SEA

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, vertaald naar het Nederlands is dit ‘zoekmachine adverteren’. Dit is het adverteren op zoekmachines als Google en Bing. De zoekresultaten van een zoekmachine bestaan uit organische zoekresultaten (SEO) en betaalde zoekresultaten(SEA).

In ruil voor geld krijg je een betere positie op zoekwoorden die jij kiest in zoekmachines. Daardoor bereiken je advertenties een specifieke en erg relevante doelgroep. Zo betaal je alleen voor de doelgroep die relevant is voor je. SEA betekent dus dat je met een advertentie in een zoekmachine kan komen te staan. Bij Google doe je dit met Google Ads. In Google Ads stel je zoekwoorden in en daarbij behorende advertenties. De advertentie wordt vervolgens getoond wanneer iemand op dit zoekwoord zoekt. Je betaalt alleen wanneer iemand op je advertentie klikt.

Google Ads

De zoekmachine van Google maakt gebruik van een eigen advertentiesysteem; Google Ads.

Door middel van een veilingsysteem kan er geboden worden op de betaalde advertentieplekken in de zoekmachine van Google. Hoe relevanter de advertenties zijn voor je zoekopdrachten en hoe beter de landingspagina aansluit bij de zoekopdracht, hoe lager de kosten per klik zijn. 

Bing Advertising

De op-een-na grootste zoekmachine in Nederland is Bing. Dit marktaandeel ligt echter stukken lager, maar is wel de tweede grootste zoekmachine. Adverteren in Bing gaat via Microsoft Advertising. Wanneer je al adverteert in Google, kun je eenvoudig dezelfde campagnes importeren in Bing Ads en hiermee ook goed zichtbaar zijn in Bing.