Funnel is Engels voor trechter. En symboliseert klantreis waarin steeds meer mensen afvallen totdat je allee nog mensen overhoudt die voor jou relevant zijn. Een funnel in online marketing is een term die wordt gebruikt om het proces te beschrijven waarbij potentiële klanten worden geleid door verschillende stadia om uiteindelijk een aankoop te doen of een conversie te voltooien.
Een ecommerce funnel is gericht op het begeleiden van bezoekers van een online winkel door het hele aankoopproces, van bewustwording en interesse tot de daadwerkelijke aankoop. Dit kan onder meer bestaan uit
Aan de andere kant is een leadgeneratie funnel gericht op het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten, zodat ze later kunnen worden omgezet in daadwerkelijke verkopen. Dit kan worden bereikt door
Het doel van beide funnels is om de conversieratio te verhogen en uiteindelijk meer omzet te genereren.
Bij een goed ingericht low ticket funnel gaat het proces van de verschillende fasen geheel automatiech. Bij een high ticket funnel is er sprake van tussentijdse intercties zoals:
Een belangrijk onderscheid tussen wanneer je een high ticket funnel en een low ticket funnel toepast ligt in het prijsniveau van de aangeboden producten of diensten. Bij een high ticket funnel worden duurdere producten of diensten aangeboden, waarbij de focus ligt op kwaliteit en exclusiviteit. Dit vereist vaak meer overtuigingskracht en persoonlijke interactie met potentiële klanten gedurende de verschillende fasen van de funnel. Marketing automation kan hierbij worden ingezet om potentiële klanten te segmenteren en relevante content op maat aan te bieden.
Aan de andere kant, bij een low ticket funnel worden meer betaalbare producten of diensten aangeboden, waarbij de nadruk kan liggen op volume en schaalbaarheid. Hier kan marketing automation een grotere rol spelen in het automatiseren van processen en het efficiënt converteren van leads naar klanten. Het menselijk ingrijpen in de verschillende fasen van de funnel kan dus variëren afhankelijk van het prijsniveau en de complexiteit van de aangeboden producten of diensten.