Hans Retra

Mag ik me even voorstellen. Ik ben Hans Retra.  Online marketeer.

Al vanaf de middelbare school ben ik gefascineerd over het gedrag van mensen. Alleen of in een groep. Wat beweegt mensen om zich zo te gedragen en hoe vrijwillig is dat eigenlijk? En kan ik dit sturen? Het heeft mij altijd geboeid op grond waarvan mensen iets besluiten.

“Marketing is een ander graag laten doen wat jij wilt.”
En het belangrijkste woord daarbij is  “GRAAG”

 

Sales of Marketing ?

Met nog steeds een voorliefde voor marketing ben ik na mijn MBO begonnen de sales en daar eigenlijk vrij lang in blijven hangen. Ik schat dat ik hierdoor wel 2000 verschillende bedrijven heb mogen bezoeken in allerlei verschillende branches en daar met ondernemers mogen spreken.  Het was pas in 2012 dat mij als Marketing en Sales manager mij veel meer actief bezig ging houden met de marketing zowel offline als online.

Google is mijn grootste vriend ?

Het was in die tijd dat Google voor mij meer werd dan alleen een zoekmachine of een agenda. Ik ontdekte dat Google maar liefst 53 clouddiensten kent waar je geweldige informatie mee kan analyseren, delen en inzichten kan krijgen.  

Google Analytics leest als een goed boek

Van alle Google producten is Google Analytics voor mij de ruggegraat. Alle cijfers van websitebezoekers bij elkaar. Wie,wanneer, hoe vaak, hoe lang? het leest voor mij als een spannend boek. De antwoorden op je meeste marketingvragen zit in die cijfers. Je moet ze alleen eruit zien te filteren.  

Als je weet wat je fout doet
dan weet je ook hoe het wel moet

 

SEO en SEA

Woordjes, woordjes en nog eens woordjes. Google is er maar druk mee. Belangrijke woordjes, minderbelangrijke woordjes, opvulwoordjes en fopwoordjes. Google is continu bezig om mensen te laten vinden wat ze nodig hebben door middel van big data en vooral woordjes. De juiste webteksten schrijven met de juiste woorden maken dat een website beter gevonden wordt door relevante mensen.

Nog leuker wordt het als je met dezelfde woordjes ook nog eens kan adverteren. Door middel van het goed omschrijven van de woordjes en de doelgroep kun je de juiste mensen bereiken met je producten en diensten. En je resultaten zijn meteen bekend. Alles is meetbaar. 

Hoe leuk is dat ?

Google Analytics certificering
Google AdWords certificering
Hans Retra
google analytics certificaat
Google shopping certificaat