Welke tool heb ik nodig voor een goede productfeed ?

Met een productfeed kun je heel veel. Je kan er alle gegevens van artikelen uit je webshop delen met anderen. Bijvoorbeeld met het merchant center van Google shopping of met Bol.com. Deze beide platformen stellen verschillende eisen aan een productfeed en hiervoor heb je dan ook verschillende feeds voor nodig. Net als voor beslist.nl, amazon of tradetracker. Ieder platform heeft zijn eigen specifieke wensen.

Welke tool heb ik nodig voor een goede productfeed ?

Om artikelen uit je webshop te tonen op marketplaces of vergelijkingssites heb een productfeed nodig. Wat is een productfeed  en hoe kom je daaraan ? Een productfeed is vaak een xml- of csv-bestandbestand dat je klaarzet om door een andere partij gelezen te worden. Er zijn verschillende tools verkrijgbaar voor het genereren van om een productfeed vanuit je webshop. Sommige zijn gratis. Anderen betaald. Eenmalig of per maand. En deze prijzen variëren enorm. Waar moet je op letten ? 

Google shopping

De meest webshops presenteren zich op Google Shopping. Dit omdat Google shopping niet alleen het allergrootste vergelijkingsplatform is het is bovendien gratis. Al is gratis niet zo gratis als het klinkt maar daarover later meer in Google Ads.

Voor bijna ieder webshop platform zoals  is er wel een gratis plugin of extensie te vinden zoals Product feed PRO (voor Woocommerce ), Prestashop Ads for Google  of Google shopping ads Channel voor Magento2. 

Je hoeft meestal alleen nog de Google categorieën te selecteren die bij jouw eigen categorieën horen en  klaar. Een overzicht van de Google categoerieën vind je hier(excel). De gratis versies hebben meestal wel beperkingen in het aantal producten of niet de mogelijkheid om extra velden mee te sturen. Je moet dan upgraden naar de Pro versie en dat kost je dan ongeveer tussen de 30 en 100 euro. en soms nog meer.

Bol.com, Marktplaats.nl en Amazon.com

Van alle mogelijk platformen zijn dit wel een beetje de 3 belangrijkst marketplaces waar we in Nederland onze producten op willen tonen. Daarnaast heb je er natuurlijk nog veel meer als Tweakers.net, Facebook Ads, Beslist.nl of Ebay. Ook hier zijn voor alle webshops wel extensie of plugins te krijgen en werken in principe hetzelfde.

Feed management en SEA

Wanneer je actief bent op meerdere marketplaces en ook wilt adverteren op Google, Bing of facebook welke je ook nog eens wilt volgen in Google Analytics dan wordt het een hele klus om de voortgang te volgen en bij te sturen waar nodig. Gelukkig zijn er meerdere bedrijven die je hier graag bij. We noemen ze feedmanagers.

Wat doet een Feedmanager dan precies voor mij ?

Het basisprincipe is bij alle feedmanagers gelijk. Middels een kleine integratie in je website haalt de feedmanager productdata uit je webshop en maakt hiervan een een soort superfeed op zijn eigen server. Als gebruiker kun je dan inloggen op je dashboard van de feedmanager en vanuit daar kiezen met welk platform je wilt synchroniseren. De feedmanager creëert dan automatisch de juiste productfeed voor het gekozen kanaal. Feedmanagers werken voornamelijk op abonnementsbasis voor een vast bedrag per maand afhankelijk van het aantal webshops, producten en kanalen waarop je wilt promoten, Daarnaast bieden sommige feedmanagers ook nog allerlei extra diensten aan die je met je feed kan doen waarbij de sky the limit is. Hier hangen dan ook verschillende prijskaartjes aan. 

Hieronder staan 3 bekende feedmanagers met hun verschillende dienstverleningen.

Koongo

Het van oorsprong Tjechische Koongo is een betaalbare feedmanger en doet wat een feedmanager moet doen. Afhankelijk van je webshop krijg je een gratis plugin of extensie waarmee je een feed aanmaakt voor Koongo. Voor Woocommerce hoef je helemaal niets te downloaden maar hoef je alleen maar ingelogd te zijn en Koongo haalt alle data op. Koongo kan feeds genereren voor meer dan 500 sites wereldwijd waaronder Bol.com en Google shopping.

Koongo is goed geprijsd en zeer geschikt voor een retailer met niet alt te veel artikelen en kanalen.

Channable

channable dashboard

Channable biedt naast het uitwisselen van productfeeds me alle bekende kanalen een  integratie van Google Analytics en heeft een SEA tool voor de optimalisatie van je Google Ads en Bing Ads en dynamische text advertenties en Shopping-campagnes aan te maken en te adverteren op Google. Channable helpt je makkelijk en snel advertenties op te bouwen. Door regels in te stellen in de Google Ads tool kun je data voor advertenties of zoekwoorden optimaliseren en kun je advertenties pauzeren op basis van beschikbaarheid, merk of EAN code. Je kan met met Channable campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties opbouwen aan de hand van je feed, waarna deze naar Google Ads gepushed wordt. Dit klinkt ideaal, maar  er is daarna niet meer de mogelijkheid om in Google Ads wijzigingen door te voeren in deze campagnes. Ze worden namelijk overschreven door de automatische koppeling met Channable. 

Adcurve

adcurve dashboard
ads managemant adcurve

Adcurve doet niet alleen al het bovenstaande maar gaat nog een paar stappen verder. Soms is de korte of lange omschrijving uit je webshop niet geschikt voor een Shopping of display advertenties. Dan is er de mogelijkheid om velden uit je feed aan te passen po productniveau. 

Adcurve beheert ook je analytics, monitort  de winstgevendheid van je advertenties en geeft data gestuurde tips hoe deze campagnes geoptimaliseerd kunnen worden. Deze tips kunnen dan met één klik uitgevoerd worden. Door zijn eigen analytics laat Adcurve laat zien wat de meest winstgevende contactpunten in de customer journey zijn geweest. AdCurve conversie toe aan alle contactpunten op basis van de daadwerkelijke bijdrage aan de omzet. 

Affilate publishers in Adcurve

Wanneer je adverteert via affiliate publishes geeft Adcurve aan de hand van alle geregistreerde contactpunten precies aan welke kanalen hoeveel hebben bijgedragen aan een conversie meer dan alleen de laatste klik

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *