Het meetplan. Stel duidelijke doelen.

Doelstellingen webshop

Om te bepalen hoe succesvol een webshop is, is het belangrijk om goede doelstellingen te bepalen. Wanneer je deze namelijk concreet formuleert, kun je ze naderhand meten. Een meetplan kan je daarbij helpen. Dit meetplan is gevuld met de bedrijfsmissie, strategieën, KPI’s en drempelwaarden. Dankzij een meetplan heb je inzichtelijk wat je precies wilt weten en waar dit op afgerekend kan worden.

Om concrete doelstellingen te kunnen formuleren in een meetplan, is het van belang eerst de waarde van micro/macroconversies en KPI’s te bespreken.

Micro- en macroconversies

Elk moment dat de consument in aanraking komt met Couturoo is belangrijk. Elke interactie vergroot de kans dat een consument daadwerkelijk klant wordt. Niet elke interactie zorgt er echter meteen voor dat een consument een pakket van Couturoo bestelt (macroconversie). Alle kleine tussenstappen, zoals het klikken op een online banner of het inschrijven voor de nieuwsbrief (microconversies), dragen bij aan het uiteindelijke doel van het verkopen van zoveel mogelijk kledingpakketten.

Op het moment dat een klant daadwerkelijk overgaat tot aankoop van het pakket, dan spreken we over een macroconversie. Een macroconversie is het meest waardevolle doel van een site. Gemiddeld gaat ongeveer 2% van de bezoekers van een webshop over tot aankoop. De overige 98% van de bezoekers verlaat de webshop weer zonder iets te kopen. Deze bezoekers hebben geen directe waarde opgeleverd, maar zijn zeker niet verloren. Er zijn namelijk veel kleine stappen die bijdragen aan het behalen van een macroconversie. Deze kleine stappen noemen we microconversies.

Voorbeelden van microconversie zijn:

  • Iets in een winkelmand doen
  • Een brochure downloaden
  • Delen via social media
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Een account aanmaken
  • Bepaalde pagina’s bezoeken zoals openingstijden of prijslijst

Al deze (online) activiteiten scharen we onder de microconversies. Ze dragen allemaal namelijk allemaal bij aan het einddoel. Een macroconversie.

de microconversies hebben een virtuele waarde. Deze waarden verschillen per activiteit. Het aanmaken van een account is van grotere waarde dan het bekijken van productpagina’s. Door te meten wanneer en hoevaak elke microconversie bijdraagt aan het einddoel kunnen we daar een fictieve waarde aan hangen.

Voorbeeld:
5% van diegenen die de brochure download doet binnen 30 dagen een aankoop. Een gemiddelde aankoop is € 250.-. Dan heeft de download een fictieve rekenwaarde van € 12.50

Google Analytics

Na het invullen van het meetplan is het van belang om daadwerkelijk te gaan meten. Door te meten kun je de mate van succes bepalen. Het meten van het meetplan doe je door gebruik te maken van een web analytics-tool. In ons geval Google Analytics

Om je bezoekers beter te leren kennen gebruik je Google Analytics . Hiermee meet je het gedrag van jou bezoekers en kun je achterhalen of je de gestelde doelen haalt. Op momenten dat blijkt dat je doelen niet gaat haalt, kun je met deze tool op zoek naar de oorzaak.

Hoe werkt Google Analytics ?

Google Analytics is een hulpprogramma voor marketing- en websiteanalyse. De gegevens die de tool meet, worden verzameld door de cookies en JavaScript op de website. Google Analytics kan overigens niet alle bezoeken registreren, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker de cookies niet accepteert. Google Analytics is ook perfect als trendanalyse-tool. De verandering tussen twee perioden wordt namelijk duidelijk. Hierdoor kun je het effect van marketingactiviteiten monitoren.

Wat meet Google Analytics

Er zijn verschillende typen gebruikerinteracties die je kunt meten om inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoeker. Deze interacties verdelen we onder drie hoofdtypen; E-commerce, Gebeurtenissen en Pagina’s

E-Commerce

Voor een website met een webshop is het van cruciaal belang om het aantal bestellingen te meten. Deze interactie wordt getypeerd als e-commercemeting. Door bijvoorbeeld het aantal transacties te meten, ontstaat er een overzicht van het conversiepercentage, hoeveel bestellingen er geplaatst zijn, wat er gekocht is en wat de gemiddelde bestelwaarde is. Het toevoegen van een product in een winkelmandje kan gemeten worden als gebeurtenis, maar is vaak onderdeel van het type e-commercemetingen, omdat deze transactie-gerelateerd is.

Gebeurtenissen

Bezoekers kijken niet alleen naar een pagina, maar doen ook iets op een pagina. Deze interacties kun je meten als gebeurtenissen. Hierbij kun je denken aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het klikken op een afbeelding voor een vergroting of het afspelen van een video.

Pagina’s

Dit zijn de weergaven van de pagina’s die een bezoeker daadwerkelijk ziet. Hiermee ontdek je bijvoorbeeld op welk type pagina (homepage, product, blog) je bezoeker komt, hoelang ze op een pagina blijven en hoeveel pagina’s ze in één bezoek bekijken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *