Acquisition, Behavior en Conversion

Het ABC-principe

Het ABC-principe helpt om de oorzaak van het gebrek aan succes te onderzoeken. ABC staat hierbij voor Acquisition, Behavior en Conversion

Wat je wilt analyseren zijn de manieren waarop bezoekers op je website terechtkomen, wat ze vervolgens doen op je website, en hoe ze uiteindelijk converteren in klanten of leads. En dat heeft Google dan ook een stuk makkelijker gemaakt, met een nieuw overzichtsrapport voor “acquisities”. Het mooie daarvan is dat je nu eindelijk in een oogopslag kunt zien via welke bronnen bezoekers op je website zijn gekomen, en hoeveel conversies er per bron hebben plaatsgevonden. Met een Drop-down menuutje boven het conversiegedeelte van de tabel, kun je kiezen welke doelen je wilt bekijken, of een totaaloverzicht van alle conversiedoelen bekijken. 

ABC Cyclus

In de Acquisition-Behavior-Conversion Cyclus kun je precies zien waar gebruikers vandaan komen, wat ze doen op jouw website, en of ze tot een actie overgaan zoals het bestellen van een product of het invullen van een reactieformulier. Zo kan de effectiviteit van de acquisitie bepaald worden en waar nodig worden bijgesteld.

Koude en warme acquisitie

Acquisitie (verkeer)

Hoe komt men op de website? Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Direct verkeer – Gebruiker typt gelijk de webbrowser in. 
  • Organic search – Search Engine Optimization (SEO), zoekoptimalisatie door gebruik van zoekwoorden.
  • Paid search –  Search Engine Advertising (SEA), betaalde zoekoptimalisatie.
  • Display – Banners op verschillende sites en je eigen website, je betaald per het aantal vertoningen. 
  • Social – Verkeer via Social media, niet alleen adverteren maar ook klantenservice en winacties aanbieden.
  • Email – Verkeer vanuit een nieuwsbrief bijvoorbeeld
  • Referral – Verkeer afkomstig van een andere website (die geen zoekmachine is) bijvoorbeeld een blog
  • Affiliate – Adverteerders belonen partners voor leads of verkoop die een adverteerder heeft aangeleverd. Affiliates kunnen hiervoor reclame maken op hun eigen website die doorverwijst naar de klant. Als er uiteindelijk een echte verkoop plaatsvindt, wordt de affiliate partij vergoed.

Gedrag (website)

Welk gedrag vertonen ze op de website? Hierbij wordt gekeken naar webdata. Alle digitale applicaties kunnen gemeten worden, zowel websites, als apps maar ook bijvoorbeeld games. De volgende onderwerpen worden bekeken (vaak via google analytics):

  • Sessies/bezoeken
  • Paginaweergaven
  • Nieuwe gebruikers
  • Bounce rate
  • Landingspagina’s
  • Vertrekpagina’s
  • Herkomst verkeer
  • Apparaat gebruik
  • Conversie
  • Ecommerce

Wat er niet wordt gemeten is bijvoorbeeld je ip-adres, gegevens zijn nooit herleidbaar naar een persoon.

Conversie (aankoop)

Conversie staat bij grote bedrijven voor de uiteindelijke aankoop. Er zijn twee soorten conversies te onderscheiden:

Micro conversie: is het opstapje naar macro conversie deze stap is dus voorafgaand.

Macro conversie: is gericht op de hoofddoelen van de website eigenaar.

Aanvullend op Google Analytics is Enhanced Ecommerce beschikbaar. Met deze aanvulling krijg je waardevolle data in handen, die nog meer aanknopingspunten bieden voor optimalisatie. Deze aanknopingspunten bevinden zich op lister- en productniveau en binnen het bestelproces op de website. Ook bieden ze de mogelijkheid om interne promoties en retouren te registreren. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een ‘checkout-funnel’ die je kunt meten door Enhanced Ecommerce te gebruiken. Je kunt in deze funnel zien waar de meeste bezoekers uit het bestelproces stappen. Wanneer dit inzichtelijk is kun je passende maatregelen treffen.

Met Enhanced Ecommerce krijg je nog meer inzicht in het gedrag van een bezoeker in je webshop. Hierdoor ben je nog beter in staat gericht te sturen op optimaliserende activiteiten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *