Met social media houd je de netwerk op de hoogte, creëer je verhalen en leg je connecties. Maar wat is het resultaat van je acties en  hoe kun je je succes meten? Hieronder vindt je welke KPI’s je het beste kunt gebruiken om je social mediaprestaties te meten.

We zien hier 3 belangrijke gebieden waar je je vooral op moet focussen, namelijk

  • Engagement ( betrokkenheid )
  • Bereik
  • Conversie.

Engagement

Veruit bovenaan staat engagement als je kijkt naar wat er belangrijk is voor jouw social media kanaal. Een betrokken publiek kan makkelijker organisch groeien dan een gewoon bereikt publiek.  In principe komt het bij engagement er op neer dat je meet hoeveel likes, deelacties en reacties je hebt ontvangen op jouw kanaal. Bereik je veel mensen maar heb je geen engagement, dan zeggen die cijfers maar weinig. De KPI’s die je voor je engagement kan meten zijn:

Klikken

Het aantal klikken op jouw links laten zien hoe hoog de kwaliteit van de titel en afbeelding van jouw post zijn. Als jouw post mensen interesseert, wordt er op geklikt. Als er veel op jouw post wordt geklikt, maar het aantal likes en deelacties ligt blijft achter, dan weet je dat jouw bericht wel mensen trekt maar niet volledig aan de verwachtingen voldoet.

Heb je veel engagement met weinig klikken? Denk er dan over na hoe je je bericht in eerste instantie hebt verpakt, zodat meer mensen op je content zullen klikken.

Likes

Een bericht met veel likes heeft de potentie om nog meer publiek jouw kant op te trekken. Mensen zijn sneller geboeid door wat al populair is. Bovendien komt jouw bericht dan hoger in de zoekresultaten van een social media platforum.

Deelacties

Delen is vele malen ‘intenser’ dan simpelweg een like plaatsen. Wanneer veel mensen jouw post delen, weet je dus dat mensen er kwaliteit in zien en dat ook aan hun familie, vrienden on collega’s willen tonen. Bovendien wegen deelacties ook zwaarder voor het algoritme van Facebook, waardoor berichten met deelacties meer mensen bereiken.

Reacties

Een reactie onder je post is de meest directe vorm van engagement die je maar kan krijgen. Wanneer mensen reageren op jouw bericht dan betekent dit dat ze een gesprek met je willen aangaan en interactie willen.

Vermeldingen

Een tag of een vermelding laat zien dat jouw merk een publiek zich in jouw content interesseert en dat aan anderen willen laten zien. Dit illustreert dat deze persoon jouw verhaal waardeert en actief bij je stilstaat. Ga het gesprek ook aan, en stimuleer deze interactie.

Bezoekers op je profielpagina

Niet elk social media kanaal biedt je de mogelijkheid om deze statistieken in te zien, maar gebruik het vooral als het kan! Wanneer je weet hoeveel paginabezoekers jouw profielpagina heeft, dan weet meer over de populariteit van jou zelf, je bedrijf of je merk. Hoe meer interesse voor jouw profiel, hoe hoger je populariteit.

Actieve volgers

Actieve volgers zijn de belangrijkste groep mensen. Controleer wel regelmatig welke volgers er bijvoorbeeld inactief of fake zijn. Houd dit in de gaten om er achter te komen hoeveel mensen echt betrokken met je zijn.

Bereik

Ook op het gebied van bereik zijn er een ook aantal KPI’s van belang om rekening mee te houden voor jouw social mediakanalen. Door bereik in de gaten te houden, heb je inzicht in wie jouw post gezien heeft. Het geeft je misschien minder informatie dan engagement, maar het is zeker niet onbelangrijk om je bereik in de gaten te houden.

Volgers

Hier heb je inzicht in de mensen die mogelijk in contact komen met jouw content. Dit is de groep die actief heeft besloten content te willen ontvangen en zien, maar het zegt je natuurlijk nog niks over betrokkenheid.

Impressies

‘Impressies geven aan hoe vaak jouw bericht in iemands tijdlijn is langsgekomen. Dit betekend niet hoeveel mensen daadwerkelijk hebben gekeken naar of aandacht besteed hebben maar geeft wel aan hoe groot deze mogelijkheid is.

Traffic Data

Door het verkeer naar jouw website te meten, weet je hoeveel mensen via social media hun weg naar je website hebben gevonden. Hieruit kun je afleiden of de content die je hebt gemaakt heeft geleid tot een actie van een volger om meer te weten te komen over jouw merk. Komt er weinig verkeer vanuit social media naar jouw website, dan moet je er over nadenken om meer aan je bereik te werken.

Leads en conversies

Het is natuurlijk goed om in de gaten te houden hoe jouw merk presteert op social media op basis van bereik en engagement. Uiteindelijk wil je ook inzicht in de mate waarin jouw campagnes tot leads en conversies lijden. Een goeie marketing strategie houdt met al deze factoren rekening.

Als je op het ene platform veel likes, maar weinig leads genereert is het zaak om je strategie aan te passen zodat deze beter bij jouw doelgroep aansluit. Hetzelfde geldt voor de uiteindelijke conversies.

KPI’s voor social media marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *