Employer branding. De werkgever als merk

werken bij welke werkgever

Werkgevermarketing. Wat is dat ?

Met het krapper worden van de arbeidsmarkt groeit de aandacht voor werkgevermarketing ook wel  employer branding  genoemd.

Waarom ben JIJ de aangewezen werkgever ?

De nieuwste groep op de arbeidsmarkt is op zoek naar zingeving en impact. Investeer daarom in je werkgeversmerk en zorg dat je je onderscheidt van andere werkgevers. Daarbij trek je de juiste werknemers aan. Mensen die jouw passie delen. Houd je daarbij aan dezelfde spelregels als die van een gewoon merk: Waarom kiest een consument voor jouw product?

Employer branding is geen lege huls. Rn met een inspirerend verhaal en een toffe campagne alleen kom je er ook niet. Zoals bij alle vormen van communicatie draait het ook bij employer branding om het naar buiten brengen van wat er al is en in dit geval baseer je je communicatie op je merkwaarden, missie en cultuur. Aan de ene kant vertel je in je communicatie waar je voor staat. En aan de andere kant laten je medewerkers zien waaruit dit blijkt. Zij weten namelijk het best hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in jouw bedrijf.

Jouw bedrijfscultuur wordt gevormd door je medewerkers.

Wat betekent dat? Dat je medewerkers het eens moeten zijn met je verhaal en merkwaarden. Op die manier ontstaat er eenheid onder je medewerkers, omdat ze gelijkgezind zijn. Door die eenheid creëer je enthousiasme en worden je medewerkers ook je beste ambassadeurs.

De generatie Z ?

En waarom zou je ze aan hen willen binden?

Generatie Z is tussen 1996 en vóór 2009 geboren. Zij betreden nu in rap tempo de arbeidsmarkt en zijn de workforce van de toekomst. Generatie Z is de mobiele generatie en wordt ook wel digital natives genoemd. Het internet was er al toen zij ter wereld kwamen en ze kennen de weg online op hun duimpje. Generatie Z is altijd connected. Ze vinden antwoorden op hun vragen online.

Gen Z heeft een daarnaast een bijzondere radar voor fake news. Of beter gezegd voor flauwekul. Ze leerden door een overkill aan informatie al heel jong filteren welke informatie wél en absoluut niet voor hen interessant is. Dit heeft er ook nog toe geleid dat ze ook sociaal en politiek bewust zijn en alleen met je in zee geen als klopt wat je zegt Als je “je talk walkt” of nog slechter geformuleerd: “Of je praatje bij je plaatje past . Genrratie Z wil de wereld beter maken, en investeren ze het liefst in duurzame, inclusieve bedrijven.

Wat betekent dit voor jou als werkgever ?

Dat je authentiek en onderscheidend moet zijn !

Consuminderen en duurzaamheid zijn voor Gen Z meer voorwaarde dan een marketingmiddel. Ze moeten merken dat ze zich op een andere manier kunnen onderscheiden. Ze willen eigenzinnig kunnen zijn.

De Van Dale koppelt het begrip ‘authenticiteit’ aan ‘geloofwaardigheid’ en ‘betrouwbaarheid’. Maar er is ook deze definitie: “[…] iets dat oorspronkelijk en echt is.” Door als merk onderscheidend te zijn, trek je de aandacht en zorg je ervoor dat Gen Z jouw bedrijf beter waardeert dan de concurrent. Dus eigenlijk is de vraag: hoe zorg jij er als merk voor dat je opvalt? Een aantal begrippen zijn key: echt, origineel, uniek, expertise, visionair, eerlijk, gepassioneerd, integer.

Integriteit en transparantie 

Wat vertel je wel en wat houd je voor jezelf ?

Het antwoord is eenvoudig: vertel alles ! Niemand gelooft toch in het perfecte plaatje. Door je kwetsbaar op te stellen, vergroot je je loyaliteit. Als je als merk toe kunt geven dat je een fout hebt gemaakt en dat aan het oplossen bent, kom je geloofwaardiger over dan wanneer Gen Z-ers achteraf alsnog het gevoel krijgen dat je ze hebt ‘genept’ door informatie achter te houden.

Neem je consumenten en volgers mee in de stappen die je neemt en wees er open over. De betrokkenheid van je klanten zal groeien, omdat ze benieuwd zijn naar je proces. Neem het onderwerp duurzaamheid: De afgelopen jaren deed bijna ieder merk ‘iets’ met duurzaamheid. Soms vanuit een intrinsieke motivatie, maar meestal als marketingstunt. De tijd dat je makkelijk kon scoren met duurzaamheid ligt al achter ons. Het is ondertussen meer een randvoorwaarde dan een onderscheidend kenmerk.

Maak statements

Gen Z is kritisch en maatschappelijk betrokken en kijkt zo ook met naar merken en bedrijven. Merken moeten zich ontwikkelen van een functioneel merk (“dit zijn we en dit doen we”) naar een betekenisvol merk (“hier staan we voor en dit willen we betekenen”) om de aandacht en loyaliteit van Gen Z te verdienen.

Wees niet bang om te laten zien waar jij als merk voor staat in maatschappelijke of sociale issues, ook al is dit spannend. Je kunt er immers (potentiële) klanten of zelfs medewerkers door kwijtraken. Geen keuze maken is een optie, maar een merk zonder kleur en karakter wordt ( zeker door Gen Z  ) helemaal overgeslagen.

Een statement maken hoeft niet per definitie opzienbarend of choquerend te zijn. Kleur bekennen kan op veel gebieden en verschillende niveaus. En juist voor kleinere bedrijven is het maken van een statement of kiezen van je positie een stuk makkelijker. Jij bént namelijk het bedrijf zelf of je zit dicht op de kern.

De grootte van de groep Gen Z-ers overstijgt in 2019 de vorige groep De millennials. Dit is dus hét moment om Gen Z te gaan bereiken. Tel hierbij op dat ze 6 uur per dag online zijn en je weet waarom je digitale kanalen de (enige) manier zijn om deze doelgroep warm te krijgen voor jouw product of voor een carrière bij jou.

loesje wees jezelf

Auteur: Hans Retra
Google Specialist 

 

indeed graduate

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *