amazon killed retail

Bovenstaand bericht van AlbertoBrea over klantenservice heeft zich als een lopend vuurtje verspreid op Social Media. Sommige mensen zijn er roerend mee eens. Anderen weer volkomen oneens. Hier een commentaar op het oorspronkelijke bericht. Het belangrijkste standpunt is dat technologie op zichzelf niet de verstorende factor is. Maar niet-klantgericht zijn de grootste bedreiging is voor een bedrijf.

Nieuwe technologieën komen en gaan, maar klantgericht zijn blijft altijd belangrijk . Als we naar een verstoorde branche of bedrijf kijken, vinden we altijd een onderliggend klantgerelateerd probleem. Klanten zijn altijd ontevreden, zelfs als ze melden dat ze gelukkig zijn. Veel van de ‘gestorven’ winkelketens waren vroeger geweldig. Maar zijn onderweg iets verloren. Of bleven vastzitten in hun comfortzone. Ze verloren hun focus en kregen last van marktblindheid. Ze concentreerden zich op korte termijn winst om aandeelhouders tevreden te stellen en hadden geen de lange termijn plan. Ze hadden het geld en de toegang tot de technologie, maar ze besloten om een ​​andere route te volgen.

Bol.com heeft de detailhandel niet vermoord. Slechte klantenservice deed dat.

Laten we gebruik maken van free record shop als voorbeeld, Ze hadden te veel winkels, hadden te veel schulden en bleven te lang gefocust gebleven op fysieke muziek- en gameverkoop. Er vanuit gegaan dat de muziekindustrie het internet wel zou temmen. Aan de andere kant is Bol.com veel meer klantgericht, en heeft veel meer keuze

Beter ging het met een bedrijf als HEMA. Ook al was het met HEMA enkele karen geleden ook kantje boord. Nu zijn ze marketing technisch wee goed op weg met een herkenbare style en voldoen weer aan de verwachtingen. Ook online weet HEMA zich nu te onderscheiden.

Uber heeft de taxibedrijven niet vermoord. Ze deden zelf, met hoge tarieven en een beperkt aantal vergunningen

Taxibestuurders zijn berucht omdat ze onbeleefd, discriminerend zouden zijn en van hun klanten profiteren. Bovendien, door maar een ​​beperkt aantal wagens op straat te houden, met het aantal licenties, die voor een belachelijke prijs worden verhandeld.

Uber is overigens geen heilige. Ze hebben wetten overtreden en taxichauffeurs gemanipuleerd. Maar het punt is dat diensten zoals Uber een klantprobleem met taxi’s wel oplossen.

Apple heeft de muziekindustrie niet vermoord. Ze deden het zelf door mensen te dwingen hele albums te kopen.

Ik weet nog herinner me nog dat ik € 24.- had betaald voor een CD, terwijl maar een paar nummers leuk vond. Apple veranderde het spel nadat ze digitale albums voor € 10 hadden aanboden en elke persoon die nummer kocht voor 99 cent. Apple maakte het makkelijker om muziek te vinden, te winkelen en naar te luisteren met iTunes. Het gevolg is dat we meer muziek kopen dan oo[t. Maar alleen de nummers die we leuk vinden.

Nu kunnen we beweren dat Apple artiesten uitgeperst heeft door de muziekmarktplaats te bezitten. Ze bepalen de prijs en de voorwaarden, wat soms niet gunstig is voor alle artiesten, vooral de nieuwkomers. Dat gezegd hebbende, hebben we vandaag meer opties dan ooit met Itunes, Spotify, Shazam of Amazon Music.

Airbnb heeft de hotelindustrie niet gedood. Ze deden het zelf met beperkte beschikbaarheid en hoge prijzen

Airbnb is tot wasdom gekomen vanwege een te grote vraag en te weinig aanbod.  Tegenwoordig kan Airbnb profiteren van zowel verhuurders als reizigers.  Gastgezinnen ontmoeten mensen van over de hele wereld terwijl ze een beetje extra verdienen, en reizigers kunnen vaak voor minder overnachten dan de prijs van een hotelkamer.

Volgens een CNN-rapport beweren critici van sites als Airbnb al lang dat de diensten betaalbare woningen van de markt verwijderen door huurbare appartementen om te zetten in onofficiële hotels het hele jaar door. Een afname van het aanbod kan hogere huren betekenen voor de resterende appartementen. Hotelindustrie groepen zijn ook boos op het verlies van inkomsten.

Of je het leuk vindt of niet, Airbnb lost wel een klantbehoefte op.

Netflix heeft de bioscoop niet vermoord. Ze deden het zelf, met hun hoge prijzen en beperkte openingstijden

We gaan terug naar het belangrijkste punt: technologie is op zichzelf niet de echte verstorende factor. Niet-klantgericht zijn is de grootste bedreiging voor ieder bedrijf.

 

Belastingen, Parkeertarieven, CAO-lonen, precariorechten en hoge huurprijzen.

Het is niet altijd wijzen naar een schuldige. Sommige bedreigingen kun je niets aan doen. Maar ondertussen kun je een telefoonhoesje het goedkoopst voor een paar euro direct bestellen in China. En inclusief verzendkosten nog onder de prijs die je in Nederland alleen al voor het verzenden betaald. Hoe kan dit eigenlijk?

Als eerste de huurprijzen die onder druk van de vastgoedmarkt maar zijn blijven doorstijgen. En we vinden het nog steeds normaal dat deze nog steeds boven de € 100.- per M² liggen. En dat moet dus weer worden doorberekend. Ook al zie je nu wel de trend dat vastgoed verhuurders inzien dat een lagere huurprijs meer oplevert dan leegstand en nu zie je dan ook weer leuke winkelinitiatieven ziet ontstaan. Meestal winkeltjes die je voorheen niet zag zoals een naaiatelier of een knopenwinkeltje.

Verder wordt het pakje uit China hier alleen bezorgd en niet eerst aangenomen door de plaatselijke Bruna die naast het terugverdienen van de bovengenoemde vierkante meters verkoopruimte ook nog eens zijn personeelskosten moet doorberekenen. En onze personeelskosten zijn hoog. Heel hoog. Zodra iemand in Nederland iets aanraakt wordt het duur. Heel duur.

Gemeenten hebben de retailers ook lang als melkkoe behandeld. Met vergunningen en precariorechten en betalen voor zo’n beetje alles. Vooral parkeren. Dat zit allemaal in de kostprijzen wan de produkten. In de gemeente Steenwijkerland is al sinds 2015 het betaald parkeren in de winkelgebieden afgeschaft. En raad eens wat? Nu ook de parkeerwachters en parkeermeters weg zijn houdt de gemeente uiteindelijk meer over dan voorheen.

De belastingdruk en loonkosten zijn ook buiten proporties gegroeid en in een spiraal terecht gekomen. Als de CAO-lonen moeten stijgen moeten de prijzen omhoog waardoor volgend jaar andere CAO-lonen omhoog moeten. En door inkomstenbelasting, verplichte verzekeringen, huur en energieprijzen is een gemiddelde Nederlander nog maar baas over 6% van zijn eigen brutoloon. Voorbeeld: Iemand die € 2500,-bruto verdient is zelf nog maar de baas over de laatste € 150,- die hij uitgeeft. de rest is al bepaald.

 

 

 

 

Klantenservice blijft het belangrijkste wat er is
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *