Schoenen zoeken

de toekomst van de Schoenenwinkel

De consument is met schoenen zinnig en ongeduldig. Hij wil het ruimste aanbod.de goedkoopste prijs en de snelste levering. Schoenwinkels zijn nog steeds het belangrijkste aankoopkanaal van schoenen. Van alle bestedingen aan schoenen komt driekwart daar terecht, terwijl de sportspeciaalzaken ruim 10% van de markt voor hun rekening nemen. De schoenenbranche bestaat uit circa 1.165 ondernemingen, met ongeveer 2.700 schoenenwinkels. Binnen de schoenenbranche zijn bijna 200 ambulante handelaren actief.  (bron: Detailhandel.info).

Meer aanbieders maar minder schoenenwinkels.
De Rabobank verwacht in 2017 een blijvende stabilisatie van het aantal verkochte schoenen. De omzet zal naar verwachting stagneren (daling van 1 tot 3%), omdat steeds meer schoenenwinkels zich richten op de verkoop van schoenen. Prijsconcurrentie drukt hierdoor de omzet in de branche. Ook voor komende jaren wordt een verder stabilisatie van het volume van jaarlijks -1% tot 1% verwacht.
Schoenenwinkels hebben te maken met concurrentie vanuit de sport- en modebranche, internet en modewinkels die totaalaanbieder zijn. Maar ook de sterke opkomst en groei van (pop up) outletcentra en sterke online aanbieders zorgen voor dynamiek in de schoenenbranche. De keuze van de doelgroep, het juiste vestigingsbeleid en verkoopkanaal (omnichannel) en goede advisering aan de klant zorgen voor onderscheid tussen de vele aanbieders in de branche. De totale branche-omzet moet daarom over meer en meer spelers verdeeld worden. De traditionele schoenenwinkels staan onder druk wat door de omzetcijfers van CBS wordt geïllustreerd (-7,5% in 2016 en -5,1% in 2015).

De afstand tussen de schoenenwinkels die nog geen online strategie hebben en diegene die hier al volop mee bezig zijn wordt alsmaar groter. Alsnog snel een website bouwen of een webshop openen, is niet altijd de goede oplossing. Het aansluiten bij een online platform is een alternatief, maar vergt wel bijzondere producten die ‘nergens anders’ te koop zijn, bijvoorbeeld bijzondere merken of schoenen die door lokale ontwerpers zijn ontwikkeld. Via de smartphone of tablet is de consument namelijk inmiddels gewend om overal en 24 uur per dag te bestellen en te betalen. Actief participeren in online communities zoals Twitter, Facebook of Instagram, om klanten te inspireren en informeren, is belangrijk.

Zie hier een leuke tool om diverse winkelketens te vergelijken op basis van dezelfde schoenen.

 Schoenwinkels vergelijken

Trends

  • Personalisering wordt belangrijker. Consumenten zoeken manieren om hun stempel op schoenen te kunnen drukken;
  • Schoenen-, sport- en modewinkels begeven zich steeds vaker op elkaars terrein;
  • Merken zijn minder belangrijk dan bijv. in mode of sport. Dit geeft ruimte voor private labels of voor bijzondere producten van bijzondere producenten. Indien goed ingevuld, kan dit de positie van de schoenenretailer versterken;
  • De levenscycli van ‘modische’ collecties en merken zelf worden korter;
  • Een groeiend aantal consumenten koopt schoenen via internet;
  • Sneakers blijven onverminderd populair;
  • Ouderen investeren meer in kwalitatief betere en duurdere schoenen dan jongeren;
  • Vrijetijdsbestedingen (bijvoorbeeld bergwandelen, nordic walking) en gezondheid (meer bewegen) worden belangrijker en doen de vraag naar speciale schoenen toenemen;
  • Consumenten willen beleving en sfeer. Daarom wordt de presentatie van de winkel en etalage steeds belangrijker. Naast de etalage is internet een belangrijke oriëntatiebron voor de consument;
  • Merken nemen met grote flagshipstores of online shops steeds vaker de rol van de retailer over.

Kansen en bedreigingen voor schoenenwinkeliers

  • De ondernemer kan zich onderscheiden door een duidelijke doelgroepkeuze, passend assortiment, gemak, service, beleving, sfeer en kwaliteit en/of door zich aan te sluiten bij een samenwerkingsverband;
  • De (online) concurrentie is fors. Het wordt uitdagender om de consument de winkel in te krijgen; service door personeel en beleving in de winkel zijn daarbij cruciaal;
  • Omnichannel wordt ook in de schoenenbranche steeds belangrijker;
  • De mode-, sport- en schoenenbranches vervagen. Consumenten hebben behoefte aan meerdere schoenen, passend bij de outfit en bij de sport;
  • Het aantal koopkrachtige 50-plussers stijgt en zij verwachten advies bij het aankopen van schoenen;
  • Social media heeft steeds meer impact. Zorg dus voor een goede online aanwezigheid en goede interactie met bezoekers;
  • Technologische ontwikkelingen maken dat winkelbezoek verder terugloopt.

Consumenten hebben in 2016 bijna 1,9 miljard euro (inclusief btw) aan schoeisel besteed. De schoenenzaken zijn het belangrijkste aankoopkanaal. Van de totale bestedingen komt ongeveer driekwart daar terecht. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro aan schoenen op het internet, tegenover 642 miljoen een jaar eerder (bronnen: Detailhandel.info, GfK).

Seizoen
De branche kent een grillige invloed van het seizoen, waarbij de vraag (mede onder invloed van het weer) sterk kan reageren. Vlak voor en na de zomer is een grote piek in de schoenenverkoop. De omzet van de totale branche is in april en september twee keer zo groot als in januari. De maanden waarin de omzet het kleinst is, zijn januari en februari. Ook in de zomer- en wintermaanden is de omzet kleiner dan in het voor- en naseizoen.

Internet
Consumentenwensen veranderen. Nog nooit is de consument zo onvoorspelbaar geweest en nog nooit had hij zo veel kanalen ter beschikking om een aankoop te doen, om informatie te vergaren en te delen. Het koopgedrag van de klant vraagt om een 24 uurs-economie. Consumenten zijn bovendien individualistischer geworden, gaan voor kwaliteit en willen daarom meer over hun aankoop weten. Ook willen zij hun mening kunnen geven en betrekken zij meningen van anderen in hun koopproces.

Daarnaast verkopen merkfabrikanten in toenemende mate via de eigen verkoopkanalen (online, eigen fysieke winkels). De detailhandel wordt hierdoor (deels) buiten spel gezet.

Trends

  • Personalisering wordt belangrijker. Consumenten zoeken manieren om hun stempel op schoenen te kunnen drukken;
  • Schoenen-, sport- en modewinkels begeven zich steeds vaker op elkaars terrein;
  • Merken zijn minder belangrijk dan bijv. in mode of sport. Dit geeft ruimte voor private labels of voor bijzondere producten van bijzondere producenten. Indien goed ingevuld, kan dit de positie van de schoenenretailer versterken;
  • De levenscycli van ‘modische’ collecties en merken zelf worden korter;
  • Een groeiend aantal consumenten koopt schoenen via internet;
  • Sneakers blijven onverminderd populair;
  • Ouderen investeren meer in kwalitatief betere en duurdere schoenen dan jongeren;
  • Vrijetijdsbestedingen (bijvoorbeeld bergwandelen, nordic walking) en gezondheid (meer bewegen) worden belangrijker en doen de vraag naar speciale schoenen toenemen;
  • Consumenten willen beleving en sfeer. Daarom wordt de presentatie van de winkel en etalage steeds belangrijker. Naast de etalage is internet een belangrijke oriëntatiebron voor de consument;
  • Merken nemen met grote flagshipstores of online shops steeds vaker de rol van de retailer over.

Kansen en bedreigingen voor schoenwinkels

  • De ondernemer kan zich onderscheiden door een duidelijke doelgroepkeuze, passend assortiment, gemak, service, beleving, sfeer en kwaliteit en/of door zich aan te sluiten bij een samenwerkingsverband;
  • De (online) concurrentie is fors. Het wordt uitdagender om de consument de winkel in te krijgen; service door personeel en beleving in de winkel zijn daarbij cruciaal;
  • Omnichannel wordt ook in de schoenenbranche steeds belangrijker;
  • De mode-, sport- en schoenenbranches vervagen. Consumenten hebben behoefte aan meerdere schoenen, passend bij de outfit en bij de sport;
  • Het aantal koopkrachtige 50-plussers stijgt en zij verwachten advies bij het aankopen van schoenen;
  • Social media heeft steeds meer impact. Zorg dus voor een goede online aanwezigheid en goede interactie met bezoekers;
  • Technologische ontwikkelingen maken dat winkelbezoek verder terugloopt.

Bron: Rabobank. Cijfers en trends

De jacht op de beste schoenenwinkels
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *